Usein kysytyt kysymykset

Mitä pilates on?

Joe Pilates kehitti metodiaan vuosikymmenten ajan ja siihen kuuluu satoja liikkeitä ja ne tehdään niille sunnitelluilla laitteilla sekä matolla. Pilates on harjoitus, joka pitää kehon toiminnallisena ja sen avulla pystyt tekemään muita sinulle tärkeitä asioita enemmän ja pidempään. Pilates ei ole fysioterapiaa, joogaa, venyttelyä tai meditaatiota. Se on yksinkertaisesti fyysistä liikettä. Joe Pilates ymmärsi, että keho paranee ja vahvistaa itseään liikkeen kautta. Jos sinulla on liikuntavamma tai olet toipumisvaiheessa, sinun tulee saada lupa liikkua joko fysioterapeutilta tai lääkäriltä ennen pilateksen aloittamista.

 

Kenelle pilates sopii?

Pilates sopii niin naisille kuin miehille. Iällä ja taustalla ei ole merkitystä koska pilateksessa edetään asteittain, oman tason ja kehityksen mukaisesti. Voit siis olla hieman huonomassa kunnossa tai fyysisesti hyväkuntoinen, mutta pilateksen vaikutukset tunnet varmasti. Lapset ja nuoret voivat harjoitella matolla, mutta laiteharjoitteluun luuston tulee olla kehittynyt ja vahvistunut.

 

Mistä harjoittelu koostuu?

Matto- ja Reformer harjoittelu antavat pääsääntöisesti pohjan jokaiselle harjoituskerralle. Näillä kahdella on tarkkaan määritelty liikkeiden järjestys ja niiden avulla kehoa kuormitetaan monipuolisesta. Näiden jälkeen tehdään liikkeitä muilla laitteilla, joilla erityisesti kohdennetaan yksilön keholle tarpeelliset liikkeet. Liikkeistä löytyy jokaiselle jotain ja vain harvoissa tapauksissa pilates ei ole keholle soveltuva. Tärkeintä on se, että ohjaaja tietää mikä liike sopii kenellekin, miksi se annetaan ja milloin.

 

Mitä ensimmäiseltä tunnilta voi odottaa?

Voit huomata, että sinulla lihaksia joita et tiennyt itselläsi olevan, pystyt liikkumaan uudella tavalla ja huomaat erilaisia asioita vartalostasi. Harjoittelun alkuvaiheessa opetellaan pilateksen periaatteita ohjaajan kanssa. Näitä ovat mm. pilateksen perusliikkeet. Voit huomata jo ensimmäisellä tunnilla, että pilates vaikuttaa kehoosi positiivisesti.

 

Voiko pilates auttaa kipuihin?

Usein kipujen syynä on kehon epätasapaino ja sen stressitila. Koska pilateksessa liikkeet kohdistuvat mm. kehon epätasapainojen korjaamiseen, usein kivut lieventyvät tai poistuvat. Liikkeet pyritään tekemään myös mahdollisimman oikeaoppisesti, mutta täydellisiä niiden ei tarvitse olla!

 

Kuinka usein pilatesta tulee harjoitella?

Optimaalinen määrä on 3 kertaa viikossa, erityisesti harjoittelun alkuvaiheessa. Kun keho vahvistuu ja kehon käyttö on parempaa myös arjessa, niin jopa kerran viikossa riittää ylläpitämään kehon tasapainoisena muun liikunnan ohella. Ideaali tilanne on, että yhdistät studio harjoituksen kotona tehtävään mattoharjoitukseen.

 

Olen harrastanut mattopilatesta. Miten laitepilates eroaa siitä?

Ensinnäkin, pilatesta ei erotella matto- tai laitepilatekseen. On vain pilatesta. Joe Pilates kehitti laitteet jotta kehosta tulee riittävän vahva ja elastinen mattoharjoittelua varten. Oikein tehtynä mattopilates on äärimmäisen haastavaa ja yksittäisenä osana pilateksesta kaikista vaikeinta. Pilateksen eri laitteet auttavat kohdentamaan liikkeet paremmin, niiden avulla voit tuntea mitä kehossa ja lihaksissa tapahtuu, mutta toisaalta ne myös antavat vaihtoehtoja harjoitteluun. Laitteet tukevat toinen toisiaan ja ovat toisiaan täydentäviä.

 

Voinko aloittaa pilateksen, kun olen raskaana?

Keho on raskauden aikana jatkuvan muutoksen alla. Pilateksessa painotetaan keskivartalon käyttöä, joten on parempi odottaa aloittaminen raskauden jälkeen, kun lupa liikkumiseen on vahvistunut.

 

Miten voin aloittaa harjoittelun Aitopilates Studiolla?

Pääset liikkeelle 4 tunnin yksityis- tai duotunnin startti paketilla. Näiden jälkeen voit siirtyä harjoittelemaan Aitopilates tunnille, jos yksityistunneille ei ole tarvetta. Aitopilates tunnilla totutellaan itsenäisempään työskentelyyn mm. oppimalla liikkeiden järjestys, toistomäärät jne. Tämän kautta siirrytään harjoittelemaan henkilökohtaista ohjelmaa, johon lisätään liikkeitä kehon vahvistuessa ja/tai tarpeen mukaan. Ohjaaja on auttamassa, ohjeistamassa ja antamassa uusia liikkeitä, jolloin saat jokaisesta harjoituskerrasta mahdollisimman paljon irti ja oman kehon tarpeet huomioiden. 

 

Usein kysytyt kysymykset pilateksesta

Aitopilates Studio vastaa kysymyksiin pilateksesta

Aitopilates © 2017